Dubbele winnaar bij verkiezing Ondernemer van het jaar
Wolvega – Een verrassende uitslag bij de verkiezing ondernemer van het jaar. Bernard Wind en Marc Scheijven van Nij Barrahûs uit Wolvega en Rinus van der Zijl van Melkveebedrijf van der Zijl uit Nijeholtpade mogen zich een jaar lang ondernemer van het jaar noemen
Commerciële Club Weststellingwerf (CCW) organiseerde de verkiezing voor het twaalfde jaar op rij. De laatste kanshebber was Jopie Dragt van Dragt Houtkonstrukties B.V. uit Langelille.
Modellen begeleiden podiumgasten
Drie modellen gekleed in een collectie gemaakt van vlaggen van Culturele hoofdstad 2018 ontworpen door modeontwerper en couturier Hans Noordstrand uit Nijeholtpade zorgden voor begeleiding van de podiumgasten.
De jury, bestaande uit Siem Jansen (directeur NOM), Sippy Tigchelaar (Communicatie en Media), Inne Yntema van Itensify (winnaar 2017) en Bouwe de Boer (Culturele Hoofdstad) sprak in het juryrapport het volgende uit: Kiezen is uiteindelijk het lastigste onderdeel van de jurybeoordeling. Net als voorgaande jaren waren de verschillen heel klein, in het engels zou men zeggen ‘to close to call’, uiteindelijk is een aantal criteria gebruikt om een keuze te maken: pionieren, positioneren en management van de onderneming.’
Twee ondernemers van het jaar
De jury kwam door deze criteria dan ook tot de keuze voor twee ondernemers van het jaar. Na de verkiezing was er gelegenheid tot netwerken. De muzikale omlijsting was in handen van Wijma en van der Werf.
Ondernemers van het Jaar Weststellingwerf 2018 Rinus van der Zijl van Melkveebedrijf van der Zijl uit Nijeholtpade en Bernard Wind en Marc Scheijven van Nij Barrahûs uit Wolvega.
Rinus van der Zijl van Melkveebedrijf van der Zijl uit Nijeholtpade.
Bernard Wind en Marc Scheijven van Nij Barrahûs uit Wolvega
Jury rapport Ondernemer van het Jaar Weststellingwerf
De eerlijkheid gebied te zeggen dat de jury vooraf bij een aantal kandidaten niet wist wat te verwachten. Weliswaar geselecteerd uit de long-list, via een eerste scan bekeken, maar dan? Opnieuw werden we echter aan alle kanten verrast door de kwaliteit van de ondernemingen.
In volgorde van bezoek daarom ons jury rapport.
Nij Barrahus
Allereerst even een weetje. De naam Barrahûs herinnert aan een voormalig klooster in de buurt van Leeuwarden. Waar de naam precies vandaan komt is onduidelijk. Mogelijk ligt er een verband met het engelse woord Barren Women, een onvruchtbare vrouw.
En daar ligt de kernactiviteit van Nij Barrahûs : vruchtbaarheidskliniek. De twee eigenaren uit Fryslân en Limburg kennen elkaar van een gezamenlijke opleiding en gedeelde persoonlijke ervaringen op dit terrein. “Dat kan beter”, dachten ze. Vervolgens startten ze in 2012 en is Barrahus inmiddels uitgegroeid tot een landelijke speler met tevens een kliniek in Nijmegen. Vanuit de persoonlijke drive hebben ze inmiddels als speler een plek in de Top 3 in zorg rondom vruchtbaarheidsproblematieken verworven, waarbij kwaliteit, vertaald in persoonlijke aandacht de sleutel is gebleken. Het lijkt wat gezocht om hier te spreken van een markt, maar in feite is dat wel het geval. Zelfs zodanig dat uit omringende landen ook echtparen naar Wolvega en Nijmegen komen.
De kwaliteit van deze onderneming is dat ze heel nadrukkelijk het belang van de patiënten voorop stellen. Dat klinkt obligaat, maar het feit dat ze zowel in 2013 (één jaar na de start) als ook in 2016 van de patiëntenvereniging de zgn. Freya prijs ontvingen als meest klantvriendelijke organisatie mag daarvan een bewijs zijn. Op dit deel van de zorgmarkt zijn de Academische ziekenhuizen van Nijmegen en Amsterdam ‘concurrenten’ waar ze zich mee kunnen meten. Op de site van de Zorgkaart Nederland scoren ze een 9.6
Die nadruk op de patiënt blijkt daar wel uit. Juist dat is onderscheidend omdat het om een kwetsbare groep mensen gaat die zich ‘thuis’ moet voelen op het moment dat ze in een kliniek komen waar de meeste persoonlijke aspecten een rol spelen.
Nij Barrahûs kent een eigen opleiding, werkt samen met scholen in Wolvega en Meppel. Zo hebben leerlingen van het technasium een mooie wachtkamer ontworpen. Bijzonder is dat zij zelf in Wolvega internationale congressen organiseren waar gesproken wordt over alle aspecten rondom de patiënten door experts van buitenaf zodat het niet een PR praatje is.
Binnen het personeelsbeleid is aandacht voor de gezondheid van medewerkers. Er zijn faciliteiten gericht op een gezonde levensstijl.
Een wens voor de korte termijn is om de milieu footprint CO2 neutraal te maken.
Voor de komende jaren staan uitbreidingen binnen Nederland en mogelijk Duitsland in de steigers.
Kortom: een verrassend veelzijdige ondernemingsgeest die je wellicht niet in eerste instantie verwacht in de zorgsector.
Maatschap van Zijl
Een melkveebedrijf. So what? Ook hier werden we als jury verrast met een enthousiast verhaal en uitvoering in de vorm van een doordachte bedrijfsstrategie die in alle vezels van het bedrijf is doorgevoerd. Gestart vanuit een maatschap van vier broers waarbij voor van Zijl al snel duidelijk was dat dit op termijn problemen zou kunnen opleveren bij de bedrijfsopvolging. Door te splitsen staat er nu een volwaardig toekomst gericht bedrijf.
Van Zijl realiseert zich het belang om goed om te gaan met de omgeving in allerlei opzichten. Dat begon al bij de bouw van de nieuwe stallen. Het spookbeeld van Mega- stallen komt dan al snel om de hoek. Vanaf het begin is breed en open gesproken met de buren en het dorp over wat het concept van het bedrijf was. Daarmee neem je niet alle zorg weg, maar ben je open naar je omgeving. Afspraken over gedrag op de tractor door het dorp, open huis om mensen echt te laten zien wat je doet en hoe je het georganiseerd hebt dragen bij aan een goede verstandhouding met de omgeving en dat is tegenwoordig voor de meeste agrariërs van levensbelang. Respect voor de omgeving geeft respect terug. Dat goed doorzien en daarmee omgaan getuigd van goed ondernemerschap en kan een voorbeeld binnen de sector zijn. Dat wederzijdse respect komt ook terug in de waardering o.i. bij de open dag. Ruim duizend mensen toonden hun interesse, zoiets werkt twee kanten op. Ook respect richting de koeien: wees goed voor de koe en de koe is goed voor jou!
Qua bedrijfsvoering hebben we ontzettend veel gezien in de stallen. Soms hele kleine dingen, zoals opstaande randjes tot net buiten de stal en grotere zaken zoals een goede logistiek zodat de koe zich prettig voelt. Net iets ruimere boxen, maar ook hoe lopen de koeien bij weidegang naar buiten. Maar ook in de melkinrichting een hydraulische vloer met het oog op zo soepel mogelijk werken voor de medewerker die melkt. Een investering die zich uitbetaalt in gezonde medewerkers zonder fysieke klachten.
Bij de bouw van de nieuwe stal is meteen doorgedacht over water- en energie verbruik. Bronwater gebruiken voor koeling en vervolgens voor drinkwater voor het vee. De warmte afvangen voor verwarming in huis. Kortom ook op dit punt een heel doordachte strategie met eigen oplossingen. Soms hele kleine handigheidjes met een toepassing die voor optimalisatie van water en energie zorgt.
Behalve de weidegang van het vee is er sprake van botanische weideranden en vogelbeheer. Ook op dat aspect wordt bewust gestuurd vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijzonder is in dit verband ook nog te vermelden dat het bedrijf zelf zijn voer mengt op basis van restproducten o.a. van bietenplanten. Door in de keten hier een aantal tussenstappen over te slaan draagt die bij aan verduurzaming zonder op kwaliteit van veevoeder in te leveren.
Die maatschappelijke verantwoordelijkheid komt ook tot uiting in het personeelsbeleid. Personeelsbeleid, ja zeker. Via de inzet van Wajongers met een gerichte begeleiding toont van Zijl ook op dit gebied maatschappelijke betrokkenheid. Aandachtpunt wat dat betreft is een oproep richting gemeente om van Zijl te helpen de juiste mensen te vinden. Zij staan open voor meer!
Verrassend: actieve ondernemers die vanuit hun bedrijf verder denken dan vandaag, heel praktisch bezig zijn en doen! Prachtig om op bezoek te mogen komen.
Dragt Houtkonstruktie b.v
De timmerfabriek zegt Jopie Dragt, niet te verwarren met de ander tak van zijn broer de aannemerij. Nu nog gevestigd in Langlille, maar eind september/begin oktober 2019 wordt de nieuwe fabriek in Wolvega in gebruik genomen. De groei mogelijkheden in Langelille zijn uitgeput en zorgen ervoor dat niet alles even efficiënt georganiseerd kan worden. Ook beperkt het nu Dragt Houtkonstruktie b.v. in haar verdere groeiplannen.
Het oorspronkelijke familiebedrijf bestaat zo’n 45 jaar en is in 2004 in twee bedrijven gesplitst. Houtkonstrukties b.v. richt zich op de houtskeletbouw. Een vorm van duurzame bouw met nog vele mogelijkheden. Naast omzet uit de pre-fab van daken nemen de specials toe. Daar zit ook nog de meeste groei potentie. Klanten zijn met name bouwbedrijven waar een jarenlange relatie mee is opgebouwd. Aan acquisitie hoeft niet veel gedaan te worden omdat klanten als vanzelf langskomen. Dat levert soms bijzondere projecten op zoals bouw van houtskeletwoningen in Schoonschip een toonaangevend drijvende duurzame wijk in Amsterdam met veel uitstraling. Dragt wordt zo steeds meer een ‘premium-merk’.
De crises van de afgelopen jaren kennen we. Die is ook bij Dragt Houtkonstruktie b.v. niet onopgemerkt voorbij gegaan. Aan het begin van die periode is met het gezamenlijke personeel besproken hoe hier in te opereren, waarbij iedereen een veer moest laten. Uiteindelijk is het bedrijf daar goed doorheen gekomen en van 8 fte toen der tijd naar 22 fte nu gegroeid met een goede orderportefeuille. Jopie Dragt en zijn mensen staan open voor sterke personele binding. Er wordt samengewerkt met Technopark in Heerenveen voor het opleiden van mensen, niet alleen vanuit de bouw maar ook herintreders met een geheel andere achtergrond. Tegelijkertijd wordt ook gewerkt aan verder gaande automatisering waarin ze mee voorop lopen binnen de branche. Daardoor verandert niet de personeelsomvang, maar wel het type werkzaamheden. Aan de voorkant meer werkvoorbereiding waarbij eigen personeel omgeschoold wordt.
Houtskeletbouw is een duurzame onderdeel van de bouwwijze, waarbij ook aandacht is voor alle materialen die gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor isolatie wordt gekozen voor de grootste efficiëntie waardoor schuimvulling afvalt, maar anders materialen als houtsnippers en papier wel in beeld komen. Bij de bouw van de nieuwe bedrijfsruimtes in Wolvega wordt ook alle aandacht aan alle duurzaamheidsaspecten gegeven.
De nieuwe locatie en de toekomst mogelijkheden geven het bedrijf ruime kansen om nog verder te groeien en zich nog beter in de markt te positioneren.
Wij hebben een gedreven ondernemer ontmoet, met ook voor de toekomst van zijn bedrijf en nog volop kansen in de markt.
En dan..
Tja, kiezen is uiteindelijk het lastigste onderdeel van de jurybeoordeling. Daar waar de verschillen heel klein zijn, in het engels zou je zeggen ‘to close to call’, hebben we uiteindelijk een aantal criteria gebruikt om een keuze te maken: pionieren, positioneren en management van de onderneming, hebben er uiteindelijk toe geleid dat we tot winnaar willen uitroepen
Dragt Houtkonstructie bv – Jopie Dragt – Langelille
Nij Barrahûs, Bernard Wind en Marc Scheijven – Wolvega
Melkveebedrijf van der Zijl – Rinus van der Zijl – Nijeholtpade
(fotografie: Brrand / Rob Rotgers Fotografie)
Als spreker hebben wij Allard Droste uitgenodigd, Allard is professioneel dromer, ondernemer, manager, spreker, coach.
Allard Droste laat in alle eenvoud zien hoe het ook anders kan. Met vertrouwen, loslaten en durf kunnen mensen veel meer dan we denken. Weg met de vaste structuur. Volg de droom. Richt het in zoals je zelf ook het liefst zou werken.
‘Medewerkers worden mede-ondernemers’.
Na tien jaar gewerkt te hebben voor een groot bedrijf, heeft hij de overstap gemaakt naar het ondernemen.
Gestart met een lean management praktijk hielp Allard met een sterke hands-on mentaliteit zowel bedrijven als overheidsinstellingen hun processen te vereenvoudigen.
Tien jaar geleden is hij in het metaalbewerkingsbedrijf Aldowa in de Spaanse Polder te Rotterdam gestapt. Hier is met het team een grote cultuuromslag gerealiseerd van sterk hiërarchisch naar samensturing. Van directief naar organisch. Een omslag van een algemene toeleverancier naar een projectorganisatie voor de gevelbouw. Van 2,5 naar 16 miljoen euro omzet. Van een ziekteverzuim van rond de 7% naar de 2%. Met gewonnen prijzen als de FD Gazelle, VNO-NCW nieuwe helden of de Metaalunie Award als gevolg. Een bewijs dat anders werken mogelijk is niet alleen bij hippe start-ups maar ook in de keiharde praktijk van in dit geval de (maak)industrie. Uiteraard met alle ups and downs.
Allard is daarnaast ook actief als commissaris, investeerder, coach en spreker. Hij is vader van twee zoons, Maas en Duco, enthousiast sporter en woont in Bussum.