Wolvega – Het bestuur van de Winkeliers- en Ondernemersvereniging Wolvega (WOW) organiseerde in samenwerking met de gemeente donderdagavond 16 november in Van der Valk Hotel in Wolvega voor de winkeliers een informatieavond over de koopstroomonderzoek in Wolvega. Hiervoor was veel belangstelling. Bert Broekhuis van Broekhuis Rijs Advisering uit Zuidhorn leidde het onderzoek. Er moeten keuzes worden gemaakt tussen kansarme en kansrijke locaties in het winkelgebied. Ook moet rekening worden gehouden met trens, zoals online shopping, vervaging van de branche, maar ook met krimp, gezinsverdunning en vergrijzing. De leegstand van winkels in Wolvega (4,7%) valt mee ten opzichte van Nederland ( 7,7%) en Friesland (7,7%).. De inwoners van Wolvega besteden 95% van elke euro voor dagelijkse boodschappen. De waardering van de consument is van voldoende tot ruim voldoende. Parkeren scoorde he hoogst, maar de gezelligheid en de inrichting en uitstraling het laagst. Geadviseerde wordt dat de winkeliers zich nog beter moeten presenteren en profileren. Ook de samenwerking met Home Center zou beter kunnen. Over de toekomst moet nauw overleg zijn met het college van burgemeester en wethouders en de lokale politiek om de zwakke punten te verbeteren.
(Foto: Lenus van der Broek).