Markt vraagt om maatschappelijk verantwoord ondernemen

Algemeen, CCW

Inspirerende ondernemersavond in Weststellingwerf
Tijdens een interactieve ondernemersavond over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is 15 juni het Koploperproject Weststellingwerf afgerond. Negen bedrijven zijn het afgelopen jaar bezig geweest met MVO. Gisteravond deelden zij hun ervaringen tijdens een interactieve sessie met diner. Daarnaast presenteerden twee succesvolle Friese bedrijven hun visie op duurzaam ondernemen. De boodschap is duidelijk: MVO is een verkoopargument geworden. Samenleving en markt vragen om duurzaam gemaakte en geleverde producten en diensten. MVO loont!

Inspireren
De ondernemersavond is georganiseerd door de gemeente Weststellingwerf en de Commerciële Club Weststellingwerf als afsluiting van het koploperproject en werd gehouden in Hotel Holland Inn in Wolvega. Met als doel dat ondernemers elkaar inspireren en van elkaar leren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder leiding van gespreksleider Andries Ophof werd het een interactieve avond. Na de aftrap door Michiel Kranendonk, CCW-voorzitter en burgemeester Gerard van Klaveren gaf Jaap de Vries van adviesbureau DZyzzion, dat het Koploperproject begeleidt, uitleg over de pijlers en de impact van het project. Concrete voorbeelden laten zien dat duurzaam ondernemen niet alleen hoort en nodig is, maar ook lonend is.

Voorbeeldbedrijven
Vervolgens kwamen twee voorbeeldbedrijven aan het woord. Apotheker Kees van der Graaf leeft maatschappelijk verantwoord. Hij is eigenaar van Spits BV en mede-oprichter van stichting DO! (Duurzaam Ooststellingwerf). Deze stichting wil initiatieven ontwikkelen die bijdragen aan verduurzaming van de gemeente Ooststellingwerf. Dit betekent zorg voor mens en planeet en een gezond economisch klimaat, maar plezier staat bij dit alles voorop. Janco Heida is eigenaar van De Streekboer, de Friese start-up van het jaar. Het bedrijf verbindt boeren die graag lokaal voedsel willen leveren met de consumenten uit eigen regio. De consumenten hebben zo meer beleving bij wat zij eten en waar het eten vandaan komt. Bovendien zorgt het principe voor een slimme distributie.

Bekendheid geven
Tijdens drie gangen van het diner met streekproducten gingen tafelgenoten met elkaar in gesprek over de thema’s Proces en People, Planet en Profit en Behoorlijk bestuur. De thema’s werden ingeleid door een interview met twee koplopers. Na elke gang werd gewisseld van tafel en gingen ondernemers met nieuwe tafelgenoten in gesprek. Bij de terugkoppeling van de gesprekken werd duidelijk dat werken aan duurzaamheid niet moeilijk is. Denk aan het energieverbruik en het terugbrengen van bedrijfskilometers. Daarnaast is het belangrijk om bekendheid te geven aan de MVO-activiteiten, ook al is een bedrijf nog maar net begonnen. Meer dan ooit vragen samenleving en markt om duurzaam gemaakte en geleverde producten en diensten.

DSC_5969 DSC_5992 DSC_5997

Burgemeester van Klaveren Interview met een paar ‘koplopers) Zes van negen ‘koplopers’

(Foto: Lenus van der Broek)

Gerelateerde berichten

No results found

Menu