Klaske Speerstra heeft de uitdaging van Wim Kemper aangenomen.

Op een prachtige vrijdagmiddag met tropische temperaturen komen we aan op de Oranje Nassaulaan in Wolvega bij Garage Speerstra, waar Klaske achter de balie op ons zit te wachten. We worden ontvangen in het kantoor, waar vader Speerstra op zoek is naar z’n leesbril en we moeder Speerstra druk in de tuin bezig zien. Voor we het weten is de leesbril al gevonden en kletsen we ondertussen gezellig verder.

Hoe ben je ooit begonnen en wat was je drijfveer?
Klaske vertelt ons enthousiast en gedreven over het bedrijf. Van oudsher zitten haar ouders in dit pand in Wolvega en zijn sinds de jaren ‘70 begonnen. Het pand is toentertijd gebouwd samen met architect Juffer, door bouwbedrijf Heida, installatiebedrijf Kuipers en schildersbedrijf From.
Klaske heeft Facilitair Management in Groningen gestudeerd en zou in een hotel aan ‘t werk gaan. Op dat moment viel er op de zaak een verkoper uit en haar vader vroeg of zij hem wilde helpen. Ze was er eigenlijk altijd al en moest vaak invallen bij de receptie, dus kende het bedrijf inmiddels op haar duimpje.

Familie bedrijf
Zo is ze dus uiteindelijk in het bedrijf gekomen waar ze jarenlang de verkoop deed en nu al jaren de werkplaats beheerd. Ze zorgt dat iedereen op de juiste plek staat en dat de onderdelen op tijd binnen zijn.

Haar vader, inmiddels 78 jaar oud, doet nog steeds de verkopen, een pittig bedrijfsonderdeel, waar zijn kwaliteiten immer tot z‘n recht komen. Vroeger had het bedrijf wel honderd auto’s staan, tegenwoordig staan er rondom de dertig. De tijden zijn veranderd. Vroeger speurde men in de Telegraaf naar een nieuwe auto. Tegenwoordig zoekt de klant veel meer zelf op internet naar een geschikte auto die qua kleur, wel of geen trekhaak of cruise control tot zijn/haar wensen behoort. Stel dat de klant een geschikte auto heeft gevonden, dan wordt door Speerstra gebeld. Speerstra verzorgt daarnaast de aankoop en regelt het onderhoud van de auto. Garagebedrijf Speerstra is gespecialiseerd in VW, Audi, Skoda en Seat. De automarkt is echter dusdanig in beweging dat tal van andere merken inmiddels wordt aangeboden. De verhouding tussen de prefererende- en overige merken is inmiddels 50/50.

Het complete team bestaat uit 3 werkplaats collega’s, haar vader, Klaske zelf en op gezette tijden een boekhouder. Hoe trouw de medewerkers zijn en hoe fijne werksfeer er binnen het bedrijf heerst blijkt wel uit het feit dat op korte termijn een medewerker met pensioen gaat. De familiaire sfeer zorgt dus voor binding, passie en beleving.

Investeren voor een tevreden klant
Het is tegenwoordig een uitdaging om alles goed bij te houden. Klaske laat ons twee magazines zien met daarin een eerste artikel over ‘Werken met fabrikantendata”. Om up to date te blijven en ervoor te zorgen dat je een moderne bedrijfsvoering hebt, dien je apparatuur te hebben die in contact staat met de fabrikant. De auto wordt op afstand uitgelezen, diagnose wordt gesteld en software updates worden geplaatst. Een snelle internet verbinding is dus nodig. Het glasvezel wat inmiddels is aangesloten is een uitkomst hiervoor.

Het aanschaffen van deze apparatuur is een hele investering, er zijn veel merken dus je moet je wel specialiseren. Het tweede artikel gaat over het “Controleren van rijhulpsystemen”. Deze werken met radar en camera’s, die bv. als het ware ‘meekijken’ of je zeg maar tussen de lijnen blijft. Deze controle valt nog niet onder de APK, maar dit zal een kwestie van tijd zijn. Dat is ook een enorme investering, net zoals bijvoorbeeld de fijnstofdeeltjesteller, die vanaf 1 juli 2022 gebruikt moet worden met de roetmeting voor de APK van alle dieselauto’s vanaf 2011. Speerstra investeert in de hiervoor benodigde apparatuur maar ziet een samenwerking met andere Wolvegaster garage bedrijven wel zitten. De techniek gaat heel snel en blijft zich in een razend tempo ontwikkelen. Je kunt elkaar ondersteunen, bij de tijd blijven en kostenbesparend werken.

Duurzaam ondernemen is een vast onderdeel binnen de bedrijfsvoering van Klaske en haar team. Het bedrijf laat restproducten keurig afvoeren volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving. Daarnaast word er een laadpaal voor elektrische auto’s geplaatst.

Wat is je visie en wat wil je met je bedrijf uitstralen, wat zijn jullie sterke punten.
Klaske geeft aan dat elke klant 100% aandacht krijgt en hiermee onderscheidend wil zijn. De persoonlijke benadering zorgt voor blijvende bestaande klanten en trekt nieuwe klanten aan. Dat is de kracht van Speerstra en daar zijn ze trots op. Het zegt genoeg dat relaties al vanaf de begin jaren ’70 klant zijn. Het is een prachtig vak waarbij service en klantgerichtheid een groot goed zijn.

Wat betekent voor jou ondernemen in Weststellingwerf
Klaske zegt: “Ik ben ermee opgegroeid dus weet niet beter”. Je zit tussen je eigen mensen en dat voelt prettig. Ze hebben wel eens geprobeerd om medewerkers van buitenaf hier te laten werken, maar ze heeft inmiddels al jarenlang monteurs die allen uit deze gemeente komen.

Wat maakt voor jou ondernemen leuk?
Naast het contact met de klant, al het onderhoud/reparaties, APK en verkoop, zijn wij ook een leerbedrijf. En het is mooi om te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen tot een goede monteur.

Wat betekent Netwerken voor jou?
Voor haarzelf is dat meer voor de gezelligheid en leuke contacten maken. Belangrijk vind ze dat je ergens bij bent en je gezicht kunt laten zien. Daarnaast heeft ze nog wel een tip voor de CCW: Misschien een leuk idee voor het bestuur om een leuke cursus te organiseren: “hoe presenteer je jezelf op de zeepkist”. Dan is het voor velen de drempel wellicht wat lager om eens op die zeepkist te staan.

Kun je ook aangeven waar jij voor je bedrijf de meeste inspiratie van krijgt, waar word jij blij van?
Klaske krijgt inspiratie van bekende klanten, blije klanten. Tuurlijk heb je wel eens een minder leuke ervaring, maar Klaske gaat daar nu wat makkelijker mee om. Wellicht komt dat doordat je ouder wordt, meer ervaring hebt en het daardoor makkelijker naast je neer kunt leggen. Ze staat haar mannetje en ze leest zich altijd heel goed in.

Wat is je grootste uitdaging op zakelijk en/of persoonlijk gebied?
Haar grootste uitdaging op zakelijk gebied is om met de toekomst mee te gaan, dus de komende 10 jaar wellicht gaan samenwerken met andere garage bedrijven middels samen investeren.

Waar ben jij Stiek’m trots op?
“Had ik zoiets al niet genoemd” zegt Klaske? Ze is er trots op als mensen blij met ons zijn. Klaske krijgt vaak een bloemetje of chocolade van een klant. Daarnaast is ze ook trots op haar monteurs. Er zijn zoveel verschillende storingen, ze heeft respect voor haar monteurs, die met alle elektronica in de auto’s telkens weer de oplossing vinden.

Heb jij nog een mooie of specifieke vraag aan de gemeente in het kader van ondernemen in Weststellingwerf?
De gemeente stimuleert lokaal kopen, dus zou ze heel graag het onderhoud willen doen aan het wagenpark van de Gemeente Weststellingwerf en ook voor nieuwe auto’s kunnen ze heel goed bij Speerstra terecht.

Naar wie ben jij benieuwd binnen de CCW en zou je willen uitdagen voor een volgend interview?
Hier denkt ze nog even over na en komt hier op terug.

Terwijl Klaske samen met Nadine voor de foto naar buiten lopen, zegt ze nog even tegen haar moeder; “mam, ga je zo even uit de zon? ”Het is zo veel te warm om in de tuin te werken”. Bij deze willen we Klaske bedanken voor haar bijdrage aan het interview. Ze is dag na het interview jarig en we wensen haar daarom een heel gezellige dag toe!

Gerelateerde berichten

Menu